In het Amsterdamse De Mirandabad is een start gemaakt in het licht van Schoolzwemsurvival. Zwembadonderwijzers van de gemeente Amsterdam kregen maandag 3 september tekst en uitleg over deze nieuwe lessenreeks, voorafgaand aan een praktijktraining. Reddingsbrigade Nederland ontwikkelde dit concept om kinderen op een sportieve manier hun zelfredzaamheid in het water te laten vergroten. Daarnaast leren zij de basisvaardigheden van het zwemmend redden aan.
Leidend bij deze voorlichtingsbijeenkomst was de nieuwe Handleiding Schoolzwemsurvival Gemeente Amsterdam. De theoretische achtergrond werd in vogelvlucht doorgenomen door instructrices Nathalie Hillo van de Waddinxveense Reddingsbrigade en Marjon Huibers van de Zandvoortse Reddingsbrigade. Een programma in en bij het water volgde. De bewijzen van deelname werden aan de zwembadonderwijzers overhandigd door Koen Breedveld, algemeen directeur van Reddingsbrigade Nederland.
Â
Vaardigheden
Kinderen kunnen na het Zwem-ABC meteen doorstromen naar de lessenreeks Schoolzwemsurvival (1 en 2). Sport en plezier staan richting het behalen van het diploma voorop. De jonge deelnemers leren zichzelf redden, maken kennis met hulp- en reddingsmiddelen en beginnen met het aanleren van de vaardigheden om een droge redding (vanaf de kant) uit te voeren. In de handleiding staat de correcte uitvoering van de onderdelen beschreven. Per onderdeel worden oefen- en spelvormen aangeboden om de lessen vorm te kunnen geven. Bovendien zijn voorbeelden van een leer- en lesplan toegevoegd om het uiteindelijke doel te bereiken; alle kinderen slagen voor Schoolzwemsurvival en behalen daarmee het diploma.