Tijdens de Landelijke Veiligheidsdag in het centrum van Almere is de nationale 06-polsbandjescampagne gelanceerd. Televisiepresentatrice Kim Kötter, ambassadrice van Nick Jr., en directeur Koen Breedveld van Reddingsbrigade Nederland deden zaterdag de eerste twee PAW Patrol 06-polsbandjes van 2019 om bij Sonakshie Gobardhan (5) en Kyan Thuijsman (4). 25 mei is de Internationale Dag van het Vermiste Kind.
Kort na 13.00 uur kwamen de hoofdrolspelers op evenemententerrein Esplanade aan in een politiewagen en een voertuig van Reddingsbrigade Nederland. Zij werden verwelkomd door Chase, het politiehondje uit de populaire Nick Jr.-televisieserie PAW Patrol. Breedveld en Kötter spraken kort over het belang van veiligheid voor kinderen, zeker in de nabijheid van water. Ouders en begeleiders kunnen op het 06-polsbandje hun telefoonnummer en de naam van het kind schrijven. Daardoor worden zij zich direct meer bewust van het risico op vermissing. Het 06-polsbandje draagt daarmee bij aan een veiliger gevoel tijdens een dagje uit.
Bezoekers
Op de gratis toegankelijke Landelijke Veiligheidsdag kwamen naar schatting van de organisatie 50.000 bezoekers af. Een groot aantal ouders met kinderen deed tussen 10.00 en 17.00 uur de presentatielocatie van Reddingsbrigade Nederland aan, waar ook Nick Jr. sterk vertegenwoordigd was. Jong en oud lieten zich informeren over de 06-polsbandjescampagne, waaraan ook een andere PAW Patrol-held, het reddingshondje Zuma, is verbonden. Bij de stand van Reddingsbrigade Nederland kreeg ieder kind een gratis 06-polsbandje om en werd de folder ‘Veiliger op het strand met tips van Zuma!‘ verstrekt. Een voorbeeld van hoe Reddingsbrigade Nederland in samenwerking met Nick Jr. de doelgroep bereikt; ouders en hun kinderen in de leeftijd van 3 tot en met 6 jaar. Zij krijgen tips om veilig te kunnen genieten in, op en bij het water.
Campagne
Jaarlijks worden in de zomermaanden, op het strand en bij recreatieplassen, gemiddeld 775 vermiste kinderen herenigd met hun ouders of begeleiders. Dit aantal daalt sinds 2015, mede dankzij de campagne met 06-polsbandjes. Reddingsbrigade Nederland stelt dit jaar 250.000 exemplaren gratis ter beschikking. Het 06-polsbandje is verkrijgbaar bij de reddingsbrigadeposten, en een aantal politieposten, strandexploitaties, kusthotels en andere verblijfsaccommodaties. Het doel is recreanten bewustmaken van hoe zij kunnen voorkomen dat een kind zoekraakt en leren wat ze moeten doen als dat wel het geval is. In het kader van vermissing bestaat er een nauwe samenwerking met de Nationale Politie, verwoord in een protocol. Ook de politie ondersteunt van harte de jaarlijkse 06-polsbandjescampagne.