Reddingsbrigade Nederland is – in nauwe samenwerking met Nick Jr. en de Nationale Politie – van start gegaan met de landelijke 06-polsbandjescampagne. De kick-off had maandag 21 mei, Tweede Pinksterdag, plaats op het strand van Scheveningen. Koen Breedveld, directeur van Reddingsbrigade Nederland, overhandigde het eerste 06-polsbandje namens Nick Jr. aan presentatrice Kim Kötter.
Reddingsbrigade Nederland is – in nauwe samenwerking met Nick Jr. en de Nationale Politie – van start gegaan met de landelijke 06-polsbandjescampagne. De kick-off had maandag 21 mei, Tweede Pinksterdag, plaats op het strand van Scheveningen. Koen Breedveld, directeur van Reddingsbrigade Nederland, overhandigde het eerste 06-polsbandje namens Nick Jr. aan presentatrice Kim Kötter.
Bewustwording
Breedveld en Kötter werden welkom geheten door Rob Zomer, voorzitter van de Haagse Vrijwillige ReddingsBrigade (HVRB). Breedveld onderstreepte het belang van de 06-polsbandjescampagne. Bewustwording van risico’s bij strandbezoekers kan volgens hem het aantal vermissingen verkleinen. Kötter, zelf moeder van twee jonge zoons, vertelde als ‘host’ dat zij dit veiligheidsinitiatief van harte ondersteunt. Ze ging daarbij in op de samenwerking van Reddingsbrigade Nederland met Nick Jr., die het de PAW Patrol Stranddag bij de Reddingsbrigade noemde.
Activiteiten
Reddingsbrigade Nederland organiseerde in samenwerking met Nick Jr., de HVRB en Politie Eenheid Den Haag voor deze gelegenheid leuke en tevens leerzame activiteiten voor jong en oud. Die hadden plaats bij de oranje Strandpost 4 van de HVRB. Na het officiële moment deelden lifeguards, Breedveld en Kötter 06-polsbandjes uit. Chase, de politiehond van het populaire tv-programma PAW Patrol van Nick Jr., verleende hierbij assistentie. De lifeguards gaven ook tips over hoe ouders met hun kinderen afspraken kunnen maken om te voorkomen dat ze elkaar uit het oog verliezen. En over wat te doen als dat toch gebeurd is. Kinderen konden zich uitleven op een springkussen, puzzelen, kleuren en schatgraven. De HVRB showde voer- en vaartuigen en gaf demonstraties. Chase was beschikbaar voor een ‘meet-and-greet’, waarvoor kinderen in de rij stonden.
Campagne
Jaarlijks worden in de zomermaanden, op het strand en bij recreatieplassen, gemiddeld 775 vermiste kinderen herenigd met hun ouders of begeleiders. Dit aantal daalt sinds 2015, mede dankzij campagnes als die met de 06-polsbandjes. Ouders of begeleiders kunnen hierop hun telefoonnummer noteren. Daardoor worden zij zich direct meer bewust van het risico op vermissing. Bovendien draagt dit initiatief bij aan een veiliger gevoel tijdens een dagje uit. Het doel is strandbezoekers bewustmaken van hoe zij kunnen voorkomen dat een kind zoekraakt en leren wat ze kunnen doen als dat wel het geval is. In het kader van vermissing bestaat er een sterke samenwerking met de Nationale Politie, verwoord in een protocol.
Reddingsbrigade Nederland stelt in het kader van deze preventieboodschap 200.000 06-polsbandjes gratis ter beschikking. Exemplaren zijn verkrijgbaar bij de Reddingsbrigadeposten en die van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM).
Daarnaast wordt, in samenwerking met Nick Jr., ingezet op het bereiken van de doelgroep. Ouders met kinderen in de leeftijd van 3 tot en met 6 jaar krijgen tips om veilig van het water te genieten. Dat gebeurt met de campagne Veilig met PAW Patrol.