De landelijke zomertour verbonden aan de breed gedragen campagne Wie checkt jou? is van start gegaan. Hiermee wordt gedurende drie maanden ingezet op gedragsverandering, die verdrinkingsongevallen moet (helpen) voorkomen. De Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ) zorgt samen met partners, waaronder Reddingsbrigade Nederland, voor zichtbaarheid op relevante locaties en evenementen door heel het land.
Promotie voor de campagne Wie checkt jou?. (Foto: RN)
Hulporganisaties als de Reddingsbrigade en de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM)Â redden jaarlijks vele zwemmers die levensbedreigend in de problemen zijn geraakt. Maar ieder jaar verdrinken in Nederland zo’n honderd mensen in open water; op plekken waar geen toezicht wordt gehouden door lifeguards en op locaties waar hulp te laat kwam.
Gevaren, risicobewustzijn en veilig gedrag
Omdat elk verdrinkingsslachtoffer er één te veel is, is Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water een meerjarige campagne. Veel meer mensen moeten zich bewust zijn van de risico’s. Nederlanders zwemmen nu eenmaal graag in open water, vooral in het late voorjaar en in de zomer. Maar zwemmers (en andere waterrecreanten) kunnen in de zee en in meren, plassen, rivieren, kanalen en sloten in de problemen raken. Stroming, verschillen in watertemperatuur en overschatting van de eigen zwemvaardigheid zijn enkele van de gevaren die op de loer liggen. Risicobewustzijn en veilig gedrag van zwemmers zijn cruciaal om problemen te voorkomen. Via Wie checkt jou? worden mensen aangespoord om te weten onder welke omstandigheden ze het water ingaan en wie er dan op hen let. Daarnaast worden tips gegeven voor hoe te handelen in geval van nood.
Zomertour
Om de impact van de campagne te vergroten, staat deze zomer een tour op het programma. Deze doet het strand van Terschelling aan tijdens het Oerol Festival, maar bijvoorbeeld ook recreatiegebieden van Leisurelands, vakantieparken van EuroParcs, de Haagse stranden en het Search and Rescue Event SAR Katwijk. De campagnemiddelen zijn dit jaar in meerdere talen beschikbaar, waardoor ook andere doelgroepen als toeristen, nieuwkomers en arbeidsmigranten kunnen worden bereikt. Aan de oproep tot aandacht voor Wie checkt jou? wordt gehoor gegeven, aangezien steeds meer gemeenten, provincies, locatiebeheerders, omgevingsdiensten en veiligheidsregio’s de campagne omarmen en uitdragen.
Primaire partners
Naast Reddingsbrigade Nederland zijn als primair partner van de NRZ betrokken: het Nederlands Instituut Veiligheid Zwemlocaties (NIVZ), de KNRM, Rijkswaterstaat, de gemeente Den Haag, Leisurelands en EuroParcs. Het doel van deze partijen is een landelijke uitrol van Wie checkt jou?, zowel langs de kust als bij binnenwaterlocaties.
Meer informatie over de campagne Wie checkt jou? staat op Veiliginenuithetwater.nl.