Brandweer Haaglanden heeft de Emily, een op afstand bestuurbaar reddingsmiddel, in gebruik genomen. De organisatie vernam over het partnership van Reddingsbrigade Nederland met het Amerikaanse Hydronalix, het innovatief technologiebedrijf dat de Emily bouwt en op de markt brengt. Importeur Reddingsbrigade Nederland en Brandweer Haaglanden beklonken dinsdag 12 november de afname van een exemplaar met sonar.
Uitgebreide test van de Emily met sonar door de brandweer in Delft. (Foto’s: Kees Buis / RN)
Bij de duikteams van Kazerne Delft leefde de wens om onder water te kunnen kijken en in korte tijd een gebied te kunnen doorzoeken op mogelijke drenkelingen of objecten. In het voorjaar van 2019 onderstreepten ze de dringende behoefte aan goede onderwaterbeelden. Na een aantal waterincidenten borrelden bij de leiders ervan en bij Officieren van Dienst (OvD’s) steeds dezelfde vragen op. Hoe kunnen we uitsluiten dat er zich onder water nog iets bevindt? Hebben we alles gedaan wat we konden, of is er meer mogelijk, bijvoorbeeld met een hulpmiddel als sonar? Het antwoord: laten we ons oriënteren op een sonarapparaat dat ook geschikt is om te gebruiken in kleinere wateren, daar waar je niet direct een boot kunt inzetten.
Demonstratiedag
Gesprekken met Reddingsbrigade Nederland leidden eind april tot een demonstratiedag. Daarbij plaatste de brandweer op diverse locaties in het werkgebied objecten onder water, waarnaar met behulp van een Emily met sonar werd gezocht. ,,Deze demodag beviel zo goed dat daarna een informatieochtend voor de Officieren van Dienst is verzorgd”, vertelt Kees Buis, die als coördinator Zakelijke Dienstverlening van Reddingsbrigade Nederland het project Emily onder zijn hoede heeft. ,,Vervolgens is de Emily, na aanvullende training, ruim een maand op proef geweest bij de brandweer in Delft. Oefening baart immers kunst, en het lezen en interpreteren van sonarbeelden is een vaardigheid die alleen door veelvuldig trainen sterk kan worden verbeterd. Tijdens deze proefperiode is er steeds overleg geweest tussen een technisch specialist van Reddingsbrigade Nederland en de brandweer. Aan het eind ervan zijn aanvullende wensen geformuleerd waaraan de ‘eigen’ Emily zou moeten voldoen. In samenspraak met Hydronalix zijn die vervuld.”
Oprichter
Vijf weken na bestelling werd de Emily overhandigd tijdens een informele bijeenkomst. In Delft was zelfs Anthony Mulligan, de oprichter en Chief Executive Officer (CEO) van Hydronalix, aanwezig. Kees Buis: ,,Zijn bedrijf bouwt jaarlijks honderden van deze vaardrones, zowel voor reddingsdoeleinden en sonaroperaties als de inspectie van vaarwegen en kunstwerken in het water, aangelegenheden op milieuterrein en tal van militaire toepassingen.” Anthony Mulligan sprak van een ‘new generation high definition Sonar Emily system’. ,,Another new feature is that Emily will autonomously hold a figure 8 position directly above the underwater victim, once located, to help visually guide rescue divers in the water to the victim.” De Amerikaan toonde zich verguld dat deze Emily voortaan kan worden ingezet door een duikteam dat ’24/7′ ter beschikking staat. ,,For fast response to quickly find and save unconscious underwater victims. It was great privilege working with this team of dedicated first responders who are pushing the envelope of what is possible.”
Sonarbeelden
,,De sonar is een Humminbird 12 met een zogenaamde ‘side beam’ en een bereik tot 244 meter aan elke kant naast de boot, afhankelijk van de diepte”, licht Kees Buis toe. ,,De sonar is midden in de boot geplaatst. Binnen enkele minuten is deze opgestart en inzetgereed. De informatie wordt op de kant op een beeldscherm in ‘real time’ afgelezen. De dataverbinding verloopt via wifi. Voor de bediening zijn twee mensen nodig: een bestuurder en een sonarbeeldenlezer.” De Emily voor de brandweer in Delft biedt volgens hem extra voordeel door de nieuwe eigenschap. ,,Ze kan op een opgegeven waypoint 8-jes blijven varen om zo een richtpunt voor de brandweerduiker te vormen.” Een Emily met sonar – 17 kilo licht en met 1.30 meter inclusief transportkoffer compact – past in vrijwel ieder voertuig. Het conceptmodel was oorspronkelijk bedoeld voor wateren die gekenmerkt worden door een sterke stroming en/of een hevige branding. ,,De mogelijkheden van dit kleine op afstand bestuurbaar ‘bootje’ zijn echter bijna onbegrensd. Een versie met sonar was al enkele jaren in gebruik bij brandweerkorpsen in de Verenigde Staten; onder andere die van New York, Denver en Austin gebruiken er een voor onderwaterverkenningen. In dit rijtje mag de brandweer in Delft zich nu scharen.”