22

oktober

Grote belangstelling voor aftrap 06-polsbandjescampagne in Scheveningen

De feestelijke lokale aftrap van de 06-polsbandjescampagne 2019 in Scheveningen trok een groot aantal belangstellenden. Stadsdeeldirecteur Mendy van Veen nodigde voor zaterdag 1 juni organisaties uit die naast de initiatiefnemers, Team Scheveningen van politie-eenheid Den Haag en de Haagse Vrijwillige ReddingsBrigade (HVRB), met badgasten te maken hebben. Daarnaast meldden zich vanaf 11.00 uur vele ouders met kinderen op de Strandweg om ter hoogte van Grand Hotel Amrâth Kurhaus een of meer gratis 06-polsbandjes te bemachtigen.

Start 06-polsbandjescampagne Scheveningen
Publieke belangstelling voor de lokale aftrap van de 06-polsbandjescampagne 2019 in Scheveningen. (Foto’s: Team Scheveningen)

,,Dankzij de samenwerking en inzet van veel verschillende partijen kunnen we deze zomer de bezoekers met kleine kinderen van strand en boulevard gratis een polsbandje aanbieden”, stelde Van Veen in een uitnodiging. ,,Hiermee hopen wij allen een aandeel te kunnen leveren om vermissingen van verdwaalde kinderen zoveel mogelijk te voorkomen.” Het PAW Patrol 06-polsbandje is daardoor verkrijgbaar in Scheveningen en Kijkduin bij politie-, reddingsbrigade- en EHBO-posten, maar ook bij deelnemende strandtenten en hotels. Team Scheveningen zorgde in samenwerking met Reddingsbrigade Nederland en haar partner Nickelodeon ook voor campagnemateriaal. Samen met de HVRB wordt op social media bericht over het 06-polsbandje en worden tips ter voorkoming van vermissing op het strand gegeven.

Aanleiding
Er was een sterke aanleiding voor het initiatief om een vervolg te geven op de landelijke aftrap van de jaarlijkse 06-polsbandjescampagne van Reddingsbrigade Nederland. De behoefte bestond om dit nadrukkelijker in Scheveningen onder de aandacht te brengen. De Nationale Politie berichtte: ,,In het strandseizoen van 2018 werden op het strand van Scheveningen extreem veel kinderen tijdelijk vermist. Vandaar dat collega’s van Team Scheveningen afgelopen weekend, tijdens de eerste zomerse dagen, samen met partners actief 06-polsbandjes uitdeelden.” Taco Oudshoorn van Team Scheveningen laat weten: ,,Ik ben na afloop van dat strandseizoen een project gestart met de bedoeling het grote aantal vermiste kinderen terug te brengen.” In 2018 ging het om 169 geregistreerde vermissingen, de registraties bij de HVRB en politie-eenheid Den Haag gecombineerd. Een bijeenkomst waarbij ook strandexploitanten aanwezig waren, maakte duidelijk dat het aantal nog hoger ligt; zij vingen meer dan 50 tijdelijk vermiste kinderen op. Scheveningen noteerde de meeste vermissingen, op afstand gevolgd door Katwijk (80), Noordwijk (49) en Kijkduin (48).

Nationaliteit
Oudshoorn: ,,De meesten van deze kinderen raakten verdwaald op het drukste stuk strand van Scheveningen; tussen de Pier en het Noordelijk Havenhoofd in. De tijd dat een kind vermist is, ligt tussen de 10 en 55 minuten. Uitzonderingen daargelaten: een Duits jongetje was afgelopen jaar drie uur zoek aan de noordzijde van de Pier. Hij werd acht kilometer verder teruggevonden, voorbij de Wassenaarse Slag. Van het aantal tijdelijk vermiste kinderen op het Scheveningse strand had 48 procent de Nederlandse nationaliteit en 39 procent de Duitse. In samenwerking met Polizei Düsseldorf (NRW) is ook daar getwitterd, om onze oosterburen hierop attent te maken. Het fenomeen verdwaalpaal en het 06-polsbandje zijn daar niet bekend. Dit jaar wil Polizei Düsseldorf via het district Nordrhein Westfalen het in andere steden meer promoten en preventietips geven via social media, wanneer ouders een dagje naar de Nederlandse stranden gaan of daar op vakantie gaan.”

Bron: Reddingsbrigade Nederland

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}