De 37-19 van de Leidse reddingsbrigade is in juni 1999 in de vaart genomen. Wij hebben destijds gekozen voor de aanschaf van deze Duarry Master 400.

Wij zijn op deze keuze gekomen omdat onze boot zowel in de stad als op de patrouilles op de Kagerplassen goed moet functioneren. Doordat de boot zeer laag is en een kleine diepgang heeft, past deze gemakkelijk onder de vele lage bruggetjes van Leiden door en heeft weinig last van eventuele ondiepere stukken in de grachten. Wat tevens een voordeel aan deze boot is dat deze een relatieve diepe v- bodem heeft, wat weer goed van pas komt tijdens het slepen, het geeft de boot meer houvast in het water waardoor stuurproblemen worden voorkomen. Ook wanneer het wat slechter weer is snijdt de boot goed door de zeer korte golfslag heen zodat de boot eveneens hier goed te besturen blijft.

Tevens is er gekozen om de boot handmatig te sturen en niet doormiddel van een stuurconsole. Dit heeft natuurlijk te maken met de hoogte van de boot maar wat eigenlijk belangrijker is, is de draaicirkel die aanzienlijk wordt verkleind door met de hand te sturen. Voornamelijk voor het bewaken is de grachten is dit een groot voordeel. Niet alleen voor de wendbaarheid is er hier niet gekozen voor een stuurconsole maar ook vanwege de ruimte aan boord. Was er een console aanwezig geweest dan was er geen ruimte meer geweest om een slachtoffer fatsoenlijk te reanimeren of neer te leggen en er goed bij te kunnen voor een juiste hulpverlening.

Als motor is er gekozen voor een 25pk viertakt motor. Dit is zo gedaan omdat we het een enorme brandstof besparing oplevert ten opzichte van een tweetakt. Ook een reden om deze motor aan te schaffen was omdat je dicht op de motor zit en je dan weinig last hebt van de uitlaatgassen. De uitlaatgassen van de tweetakt motor stinken immers veel meer. Plus het feit dat een 2 takt motor bij bewakingen waar de motor veel stationair draait er behoorlijk wat vervuiling ontstaat in tegenstelling tot bij de viertakt motor. De keuze om voor een 25pk te gaan was niet heel moeilijk, de Leidse reddingsbrigade wordt gevraagd voor ongeveer 40 bewakingen per jaar, welke vooral uit zeilwedstrijden bestaan. Om vlug ter plaatse te kunnen zijn, hebben wij voor een motor gekozen die ons met een snelheid van ongeveer 24 knopen (± 45 KM/ h) naar de plaats van bestemming zal brengen.

Voor al onze bewakingen tijdens zeilwedstrijden hebben wij speciaal een aantal dingen aan onze boot toegevoegd. Dit zijn een pompje en een speciale sleeplijn. Het pompje wat wij hebben sluiten wij aan op onze accu in de boot, hiermee kunnen wij een eventueel ondergelopen zeilbootje weer leegpompen. Het voordeel hiervan is dat je niet de hele zeilboot hoeft te slepen met nog een paar honderd liter water aan boord. Dit bespaart natuurlijk weer veel brandstof en tijd. Tevens zijn de opvarenden ontzettend gelukkig want nu hoeven zij hun bootje niet meer met een hoosvaatje helemaal leeg te hozen. De sleeplijn die wij hebben gemaakt bestaat uit twee delen: een v-lijntje met een katrol er aan en de sleeplijn met daaraan een karabijn. Het v-lijntje maken wij aan de achterkant van onze boot vast doormiddel van twee musketon haken. Aan de katrol maken wij de karabijn van de sleeplijn vast. De katrol zorgt ervoor dat de boot goed bestuurbaar blijft hoe zwaar de zeilboot ook is.

Voor het vervoer van en naar het water staat de 37-19 op een Pega kantel trailer. Wij hebben gekozen voor een kanteltrailer om op zoveel mogelijk plaatsen inzetbaar te zijn. Door de kantelfunctie van de trailer is het mogelijk om de boot op veel diverse plaatsen te water te laten, ook bij zeer hoge kanten. Hierbij denken wij aan de verschillende grachten in leiden.

Categorieën: Nieuws