Woensdag 26 mei 2010 is er een politietraining varen geweest waarbij de LRB heeft geholpen. Door de goede contacten met de politie Leiden hebben wij een onderdeel verzorgt en geassisteerd bij de overige oefeningen.

 

Naast de politieboot van Leiden was ook de politieboot van Warmond en een politieboot uit het politiekorps Haaglanden: Leidschendam aanwezig. Naast de politie waren er ook drie boten aanwezig van G.Z-H. G.Z-H staat voor Groenservice Zuid-Holland. Zij werken voor natuur- en recreatieschappen en hebben veel verschillende afdelingen. Bij deze training was de afdeling Handhaving & Toezicht aanwezig. Zij hebben ook opsporingsbevoegdheden. Natuurlijk was de snelle boot van de LRB er ook bij. Daarnaast hebben wij nog Arjan met zijn snelle boot gevraagd om te komen (RB IJsselstein). Namens de LRB waren aanwezig Danny, Maarten en Freya. 

De dag begon om 8 uur in de loods verzamelen. Hier hebben wij onze spullen gepakt en vertrokken naar het verzamelpunt bij de botenhelling halverwege de Zijldijk.
Hier werd kort uitleg gegeven over de oefeningen deze ochtend. ’s Middags werden de zelfde oefeningen gedaan alleen werd de bemanning van de boten gewisseld.
De eerste oefening was het op verschillende manieren aanleggen aan een steiger. Hierbij werd ook gewisseld om zo verschillende boten te proberen. Bij deze oefening hebben wij niet zoveel gedaan.
 
Bij de tweede oefening moest een varende boot gecontroleerd worden waarbij gevaren werd. Dit was een leuke oefening waarbij de LRB o.a. de gecontroleerde boot speelde. De boot die kwam controleren kwam langszij varen om daarna naar de boot toe te ‘schuiven’ zodat de boten tegen elkaar liggen om zo te kunnen controleren en door te varen.
 
De derde oefening werd spectaculairder! Hierbij moest ook een boot worden gecontroleerd, alleen de schipper wil dit niet en blijft hard doorvaren. Bij deze oefening moesten de boten die wilden controleren goed samenwerken. De eerste boot komt naast de ‘boevenboot’ varen op een afstand van ongeveer 1 meter. Hierdoor kan de opstapper (bemanning) van de ‘bovenboot’ niks doen bij de eerste politieboot. De eerste politieboot moet de schipper afleiden zodat deze niet let op de twee politieboot. Daarna moet snel de tweede politieboot langszij komen bij de bovenboot om zo het dodemanskoord los te trekken. Hierdoor is de ‘boevenboot’ gestopt met varen. Daarna moest gauw de eerste boot langszij komen zodat de ‘boevenboot’ geklemd zat.
Deze oefening was leuk om te doen, zeker om zo andere boten lekker vol te scheppen met water en de niet oplettende agenten een nat pak te bezorgen.
 
De vierde en laatste oefening werd door de LRB verzorgt. Hierbij hebben wij de groep opgedeeld waarbij Maarten en Arjan de boten een instructie gaven over het aanvaren van een drenkeling. Daarna kregen zij ook instructie om een drenkeling binnen te halen verticaal (met de handreikingen en de schephouding) en horizontaal door te draaien. Dit onderdeel deden Danny en Freya waarbij Danny in een overlevingspak drenkeling mocht zijn. Bij dit laatste werd ook gekeken waar in de boot het makkelijkste is om een drenkeling zowel horizontaal en verticaal aan boord te halen. Hierbij viel op dat de politieboot van Warmond helemaal niet geschikt is.
Dit onderdeel werd als erg nuttig ervaren.
 
Over het algemeen was dit een zeer geslaagde dag waarbij ook nog vervolg trainingen zullen komen. Hiervoor waren zelfs mensen aanwezig van IBT centrum om mee te kijken. IBT staat voor Integrale Beroepsvaardigheidstraining, anders gezegd: politie training.
Naaste de oefeningen was er ook tijd om o.a. in andere boten rond te varen. Ja, zo’n kans laat je natuurlijk niet voorbij gaan. Dus ook ik heb mogen planken met de boten met strepen erop en heb geen geel briefje mogen ontvangen.
 
Commissie Bewakingen
Danny Captein 
Categorieën: Nieuws