16

mei

Opleidingsweekend 2003

door Auto // in Nieuws

Op 17 mei 2003 verzamelde we bij de Klos om 7:45 uur, dit was voor de meeste mensen erg vroeg. Na ongeveer één uur wachten vertrokken we met de fiets. We fietsten naar Woubrugge, daar hebben we onze fietsen neer gezet. Na een foto en wat uitleg kwamen er twee boten aan. We stapten op de boot en vertrokken naar een eilandje in het stiltegebied bij het Braassemermeer.

Daar aan gekomen werden we verdeeld in drie groepen. We moesten opdrachten uitvoeren. Bij Aart kreeg je een twee problemen voorgelegd, en die moes je oplossen. Het eerste probleem was dat er twee zeilschepen tegen elkaar waren gebotst, waar van één zeilschip niet verder kon en er waren twee slachtoffers. Het twee probleem was dat er op de Kagerplassen een passagiersboot ergens tegenaan was gevaren en er waren zes slachtoffers. De boot kon niet verder meer. Bij Edwin moest je met je groepje een zogenaamde sloot over. Je had een plank en een touw dat aan een boomtak was gebonden. Bij Richard en Rob was een touw gespannen waar je over een denkbeeldig ravijn moest. Je hele groepje moest met trapeze aan de overkant komen maar ook nog een aantal spullen.

Na deze drie opdrachten ruimden we de spullen op en gingen we lunchen.

We hoefden niet zelf de boterhammen te smeren want dat was al gedaan. We kregen twee bolletjes met ham en kaas en een krentenbol.

Na de lunch werden we verdeeld in zes groepjes. Drie groepjes gingen varen met de vlet, de Duarry en de Rescue 2. Met elke boot mocht iedereen varen. Bij het varen ging het om te ervaren hoe het is. Daarna werden er kleine oefeningen gehouden zoals in een rechte lijn te varen, een reddingsboei binnen halen en een bootje slepen.

De drie anderen groepjes hadden een pauze, een lesje knopen en een lesje communicatie. Bij het lesje knopen ging het vooral om de belangrijkste knopen. Bij communicatie ging het vooral over de begrippen en de codering van de eenheden. Per onderdeel was de tijd een half uur. Nadat iedereen alle onderdelen had gehad gingen we opruimen.

Nadat alle spullen in de boten waren geladen moest het bootje waar mee er gesleept werd ook terug. Twee mensen wilden op vrijwillige basis in het bootje zitten, er was wel aan ze verteld dat ze een nat pak konden halen. Jammer genoeg is dit niet gebeurd. De oorzaak daarvan was dat het touw te kort was.

Bij de plek aan gekomen waar we de fietsen hadden staan, moesten de boten nog op de trailer. Na dat de boten netjes op de trailers lagen gingen we op de fiets naar een clubgebouw van de scouting, hier gingen we overnachten.

Toen we bij het clubgebouw aan kwamen, was de tafel al gedekt. We konden gelijk eten. Je kon kiezen uit macaroni en rijst. Er was alleen geen toetje.

Na het eten ging iedereen naar de slaapzaal om zijn slaapzak uit te rollen en zijn luchtbedje op te blazen. Hierna had iedereen tijd voor zijn eigen en zich voor te bereiden op de avond.

Na een tijdje werden een aantal mensen gevraagd om te komen naar het stafhok. Zij kregen te horen dat zij slachtoffer waren bij de nachtoefening. De slachtoffers werden gedropt en er werd onderling op een ander kanaal via de portofoons contact gehouden.

Nadat de slachtoffers gedropt waren werd de melding gedaan aan de groep die overgebleven waren, dit was een groep van 13 mensen.

René nam de leiding en stuurde de Duarry een kant op en de Rescue 2 de andere kant op, de vlet zocht in de omgeving van het clubgebouw.

De boot die naar links ging van het clubgebouw vond na een gegeven moment een bootje. Er zat één persoon op en zij vertelde dat ze vier kinderen zochten en dat ze twee mensen kwijt zijn en dat er een persoon op de kant ligt. De persoon op de kant had een beenwond. De twee personen zijn overgebracht naar het clubgebouw.

Nadat dit gemeld was werd er verder gezocht naar vier kinderen en twee mensen. De twee andere boten zochten daar naar. De boot die naar rechts was gegaan zocht met een te hoge snelheid de kanten af en vond dus niets. Na een gegeven moment was de communicatie slecht met een boot en een paar minuten later was daar geen contact mee. Zij moesten eerst een volle accu gaan halen.

Na zo’n anderhalf uur werden er coördinaten gegeven. Deze coördinaten waren de plek waar de slachtoffers ongeveer lagen. De coördinaten waren gegeven omdat het zoeken naar de slachtoffers te lang duurde en het anders te laat werd.

De vier kinderen werden gevonden door de Rescue 2, ze hadden geen letsel en ze werden naar het clubgebouw gebracht. De vlet en de Duarry zochten verder naar de twee volwassenen mensen.

De Duarry voer in het midden en een stukje vooruit, zij hadden de twee slachtoffers over het hoofd gezien (letterlijk). De mensen in de vlet hadden ze gezien. Ze zaten langs de vangrail. De twee volwassenen hadden onderkoelingsverschijnselen, ze hadden het koud en reageerden versuft. Nadat de twee volwassenen ook overgebracht waren naar het clubgebouw was de nachtoefening voorbij. In het clubgebouw kreeg iedereen wat te drinken en bitterballen.Nadat iedereen wat had, gingen we evalueren.

De communicatie was niet echt goed, want één boot had op een gegeven moment geen contact met de CP (Centraal Post), dit koste tijd. Het zoeken langs de kant ging met een te hoge snelheid, dit was niet zo goed want het was schemerig en zo kon je nog goed kijken of je iets zag. Bij het bootje aangekomen werd niet goed geluisterd wat het slachtoffer zei, dit was jammer want zo kan je goede informatie missen. Wat wel goed was dat door de CP herhaald werd wat er gezegd was. Ondanks de gemakte fouten, was het een goede oefening.

Na het evalueren werd er nog nagepraat en gingen de meeste mensen al gauw de slaapzak op zoeken. De meeste mensen hadden geen zin meer om een feestje te gaan vieren.

In de slaapzaal waren twee groepen, een groep die wilde slapen en een groep die wilde kletsen. De groep die wilde kletsen werd uit de slaapzaal gestuurd door Erwin. Zij hebben niet veel geslapen.

’s Ochtends werden de meeste mensen wakker door één haan die om 5:30 uur af ging. De mensen die toen nog even door wilde slapen konden het toen wel vergeten. Na dat de haan was af gegaan werden er een paar leuke foto’s gemaakt door Aart. De mensen die op zolder sliepen werden wakker gebeld door de mobiele telefoon van de Commissie Bewaking. Nadat iedereen wakker was namen vier mensen een ochtend duik in het water.

We gingen gezamenlijk ontbijten. Je moest toen ook een lunchpakketje klaar maken. Na het ontbijt ging iedereen zijn spullen opruimen.

Na het opruimen werden we opgedeeld in vier groepen. De eerste opdracht ging wat doen aan E.H.B.O. Zij kregen uitleg van Richard wat er in de E.H.B.O. koffer zit en hoe je het een verband aanlegt.

Bij de tweede opdracht gingen we met de vlet een stukje varen en aan land om ook wat aan E.H.B.O. te doen zoals de Rautekgreep en een mitella aan leggen.

De derde opdracht gingen we eerst een stukje varen met de Rescue 2. We kregen een melding dat er een vrouw in het water lag. Even later kregen we een melding dat ze in het clubgebouw lag. Er moest gereanimeerd worden. Na een tijdje moesten we toch constateren dat ze dood was.

De laatste opdracht was met de Duarry. We gingen eerst gewoon een stukje varen. We kregen toen een melding dat er een surfer aan land was gespoeld. We gingen er naar toe. De surfer moest op de brancard. Dit ging erg moeilijk vooral in en uit de boot halen. Bij deze opdracht werd ook even geëvalueerd.

Na deze opdrachten kregen we ons lunchpakket terug en gingen we lunchen. Tijdens de lunch werd er ook nog ‘gebigd’, dit viel voor een persoon anders uit.

Na het lunchen werd het gebouw ontruimd voor de schoonmaak.

Nadat de boten op de trailers lagen en de spullen opgeruimd waren, gingen we om 14:30 uur terug op de fiets naar Leiden.

Bij het clubgebouw aangekomen gingen we eerst alle spullen opruimen, voordat we iets gingen drinken.

Nadat iedereen iets te drinken had werd het "Opleidingsweekend" afgesloten en er werden buiten nog een paar groepsfoto’s gemaakt.

Na de foto kon iedereen nog wat gaan drinken of lekker naar huis gaan.

[small]

Danny Captein

[/small]

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}