8

oktober

Oefenavond met Politie Leiden

door Auto // in Nieuws

Op donderdag 9 oktober heeft de Bewakingscommissie een oefenavond voor Politie Leiden georganiseerd.

Na diverse gesprekken met de leidinggevende van de politie, is er een plan opgesteld. Het doel van deze avond was om de varende leden van de politie kennis te laten maken met diverse hulpverleningstechnieken, om de samenwerking tussen Reddingsbrigade en politie te verbeteren, en om van elkaar te leren.

Op woensdagavond werden de spullen klaargezet, en op donderdag werden de laatste spullen te gepakt. We verzamelden op de Zijldijk. Hier werd nog snel een broodje gegeten en een kop koffie gedronken voordat de deelnemers aankwamen. Na een korte kennismaking en introductiewoordje door de Politie en de reddingsbrigade werden de groepen ingedeeld. We hadden drie boten tot onze beschikking: onze eigen Duarry, een Brio van de Politie (rubberboot van ongeveer 4,5) meter met 75 pk motor en een polyesterboot van Politie Warmond, met 115 pk viertakt. Leuke boten om mee te varen dus!

We begonnen met een serie van drie oefeningen. Elke oefening duurde 25 minuten. Eén van de oefeningen was het aan boord tillen van een drenkeling. Hiervoor zijn verschillende methoden: horizontaal en verticaal. Horizontaal kan je een slachtoffer tillen, of bij een rubberboot aan boord rollen. Deze laatste methode kost minder kracht voor de hulpverlener. Om goed het verschil aan te geven had Aart een stappenplan met foto´s gemaakt. Aart en Erwin begeleidden dit onderdeel. Aart speelde (in overlevingspak) het slachtoffer, en werd op verschillende manieren uit het water getild. Het pak houdt je warm en droog (zolang niemand aan de nekseal trekt…)

Het volgende onderdeel was het slepen van een bootje. Edwin en Rob lieten de agenten verschillende manieren uitproberen hoe je een boot kan slepen. Het bleek dat de v-lijn die we bij de LRB gebruiken toch wel erg handig is! Ook werd geoefend met het benaderen van een boot aan lager wal en werd besproken hoe je een omgeslagen zeilboot weer kan omdraaien. Het laatste onderdeel was het vervoer van een slachtoffer. Richard besprak met de agenten waar je op let tijdens het vervoer van een slachtoffer, waar je een slachtoffer het beste neerzet/legt en hoe je hem uit de boot moet tillen.

Tijdens de oefeningen viel er helaas een portofoon van de politie in het water. Dit gebeurde vlak naast de steiger, waar het water ruim 2 meter diep is. Dankzij de goede contacten van de politie kwam de brandweer om de portofoon op te duiken! Ze kwamen met een duikwagen, en een groot hulpverleningvoertuig op de Zijldijk! Na 30 seconden was de portofoon gevonden, en hij doet het zowaar nog steeds!

Na nog een kop koffie begonnen we aan het tweede deel van de praktijkavond. Edwin en Rob legden aan de hand van een aantal voorbeelden uit hoe een zoekactie uitgevoerd kan worden. Het maken van zoekslagen werd direct in de praktijk geoefend. De deelnemers en de opleiders van de reddingsbrigade werden verdeeld over de drie boten. Eerst werden enkele zoekslagen geleid door de reddingsbrigade, en daarna door de politie.

Het maken van zoekslagen met meerdere boten is niet makkelijk als je het voor het eerst doet. Het is heel belangrijk dat alle boten voldoende afstand houden, en op hetzelfde tempo varen. . In het donker is het nog moeilijker om de afstanden goed in de gaten te houden, dan overdag. Tegelijkertijd moet de opstapper goed rondkijken of hij de drenkeling ziet, en de communicatie tussen de boten uitvoeren

Tijdens de zoekactie van de politie kreeg de politie een fictieve melding van twee verongelukte personen. De locatie van de slachtoffers was niet duidelijk, maar zij waren voor het laatst in het water gezien. Ondertussen waren Aart en ik met het oude vletje van de reddingsbrigade het Joppe opgevaren, waar wij het bootje vastgelegd hadden. Na een stuk over de dijk te hebben gelopen, gingen wij in droogpakken het water in. Nou ja, droogpakken? Die van mij was zo lek als een mandje! In het donker dobberden wij op het Joppe. Voor de veiligheid hadden wij beiden een breaklight bij ons. Als je dit breekt, dan geeft het gedurende 12 uur een fel schijnsel dat tot zeker 150 meter afstand gezien kan worden. Voor het geval dat de boten ons niet zagen, of dat er andere boten aankwamen, konden wij een breaklight breken.

Maar gelukkig zagen zij ons. Na enig overleg welke boot de slachtoffers zou meenemen, werd besloten dat beide rubberboten een slachtoffer naar de kant zouden meenemen. De slachtoffers werden aan boord getild, en naar de kant vervoerd. Hier werd de oefening beëindigd.

Toen alle boten terug waren, werd een korte nabespreking gehouden. De reacties waren heel erg positief, zowel van de politie als van de reddingsbrigade. Het was leerzaam om gezamenlijke oefeningen uit te voeren. De sfeer was erg leuk, en de samenwerking verliep goed. Het was een zeer geslaagde avond, die zeker voor herhaling vatbaar is!

[small]

Namens de Commissie Bewaking,

Freya Strubbe

[/small]

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}