Reddingsbrigade Nederland start vandaag de campagne ‘Ik ben ook een held!’ voor alle deelnemers aan de Nieuwjaarsduiken. Op meer dan 150 plaatsen zullen naar verwachting zo’n 50.000 mensen letterlijk het nieuwe jaar induiken. Op veel plaatsen wordt de Nieuwjaarsduik georganiseerd door de lokale reddingsbrigade of is deze betrokken bij het toezicht op de veiligheid van de duikers.
Dit jaar kunnen de ‘duikhelden’ ook een ‘echte held’ worden door zich via www.ikbenookeenheld.nl te laten sponsoren voor de Reddingsbrigade en zo bij te dragen aan het onmisbare reddingswerk in Nederland.
Met de opbrengst kan Reddingsbrigade Nederland een deel van de kosten dekken van het reddingsmateriaal, de opleidingen en de organisatie die nodig zijn om het Nederlandse water veiliger te maken voor badgasten en waterrecreanten.
De Reddingsbrigade is 365 dagen per jaar, 24 uur per dag actief in Nederland. De lifeguards die op de stranden en bij recreatiewater toezicht houden en hulp verlenen zijn voor veel mensen het meest bekend. Dit jaar konden zij 1.477 vermiste kinderen ongedeerd bij hun ouders terugbrengen. Er werden ruim 12.500 hulpverleningen verricht, waarbij 270 mensen uit een levensbedreigende situatie werden gered. Er werd meer dan 9.500 keer eerste hulp verleend. De Reddingsbrigade laat Nederland dus veiliger van ons water genieten.
Maar ook in de winter zijn de 5.000 vrijwilligers van de Reddingsbrigade actief. Zo zorgen zij voor een veilige intocht van Sinterklaas en zijn Pieten en houden zij op veel plaatsen toezicht op de veiligheid van de Nieuwjaarsduikers. Daarnaast worden zij ingezet bij dreigende overstromingen, zoals begin dit jaar nog in Groningen en Friesland. Ook bij tal van watersportevenementen staat de Reddingsbrigade het hele jaar paraat. Bij de Reddingsbrigades kunnen mensen ook leren hoe je jezelf of anderen kunt redden en hoe je uit een auto te water of een wak moet komen. Om dit werk uit te kunnen blijven voeren is veel geld nodig voor onder andere reddingsboten, overlevingspakken, communicatiemiddelen en opleidingen.
Reddingsbrigade Nederland is afhankelijk van vrijwillige donaties. De campagne ‘Ik ben ook een held!’ biedt mensen op een leuke manier een toepasselijke kans om iets terug te doen voor de Reddingsbrigade. Reddingsbrigade Nederland hoopt dat de duikers op 1 januari €150.000 euro bij elkaar hebben gedoken. De duiker die de grootste opbrengst realiseert krijgt een ‘VIP-dag’ bij de Reddingsbrigade, inclusief naar keuze een cursus ‘Auto te water’ of ‘Hoe kom ik uit een wak’ cadeau. Deelnemers aan een Nieuwjaarsduik kunnen zich voor de sponsoractie aanmelden via www.ikbenookeenheld.nl. Begin het nieuwe jaar meteen met een goede daad: steun de Reddingsbrigade en word ook een held!
Bron: Reddingsbrigade Nederland, Persbericht 30 november 2012 (http://www.reddingsbrigade.nl/nieuwsbericht/1482)