5

oktober

Elke dag veilig…

door Auto // in Nieuws

Auto te water

Jaarlijks komen er in Nederland ongeveer 750-800 auto’s in het water terecht. In totaal vallen daarbij zo’n 50 doden. Hoe het komt dat er mensen overlijden is niet altijd duidelijk. Toch lijkt het erop, dat met eenvoudige tips veel leed voorkomen kan worden. 

Het is van belang om gelijk te reageren en de auto zo snel mogelijk te verlaten. 
Daarbij wordt het volgende geadviseerd:

  1. Gordels los
  2. Zijruit inslaan (met een veiligheidshamer)
  3. Ruggelings de auto verlaten

 

Preventieve tips: Wat kunt u vooraf doen? 

– Monteer een veiligheidshamer/lifehammer in uw auto. 
– Weet hoe de auto gordelsluitingen werken, ook van de achterbank en evt. kinderzitje. 

We noemen hier een aantal dingen waar je op kunt letten, óók als je zelf (nog) geen auto rijdt.

  • Rijdt veilig.
  • Dat wil zeggen: rekening houden met de drukte op de weg en met het weer en je snelheid aanpassen aan het verkeer. Voorkomen van ongelukken is altijd beter dan aangewezen zijn op noodmaatregelen.
  • Je moet weten hoe je de portieren, de ramen, het schuifdak en de autogordel opendoet van de auto waarin je (mee)rijdt.
  • Kijk bij een tweedeurs auto hoe de stoelen naar voren geschoven kunnen worden.
  • Een anti carjackingsysteem vergrendelt automatisch de portieren tijdens of na het wegrijden. In geval van nood krijgt een redder ze dan van buitenaf niet open. Maar ook van binnenuit moet je de portieren in noodsituaties snel kunnen openen.
  • Bij een kinderslot is het portier van buitenaf wel te openen, echter van binnenuit niet. In geval van nood moeten ouders hun kinderen zo snel mogelijk veiligstellen en het kinderslot ontgrendelen (als dat kan).
  • Draag altijd een autogordel.
  • Ook als je achter in de auto zit. Als een auto in het water rijdt, is de klap net zo hard als wanneer je met je auto ergens tegenaan botst. Voor iedereen een hoofdsteun is nog veiliger. Hij beschermt je beter tegen een ‘whiplash’. De hoofdsteunen moeten dan wel op de juiste wijze zijn afgesteld. (Bovenkant van de steun is gelijk aan de bovenkant van het hoofd.)
  • Helaas kunnen hoofdsteunen in een tweedeurs auto ook in de weg zitten als ontsnappingsweg naar/via de voorbank.
  • Zet losliggende voorwerpen, zoals tassen en speelgoed, vast.
  • Gebruik altijd goedgekeurde kinderzitjes.
  • Kinderzitje op de bijrijdersstoel , schakel dan elektronisch de airbag van de bijrijders stoel uit, raadpleeg de technische beschrijving van uw auto of uw dealer.
  • Laat de auto regelmatig nakijken en onderhouden. .

Noodluiken en nooddeuren 
Kijk in een bus waar de noodluiken en nooddeuren zitten en hoe je ze opent. 

Ten slotte kun je zelf leren zwemmen en zwemmend redden bij de Reddingsbrigade. 
Het is belangrijk dat je ook mensen in je omgeving kunt vertellen wat zij kunnen doen om zichzelf te bevrijden als ze in het water rijden. 

 

LIFEHAMMER 

Functie: Verbrijzelt de zijruiten, snijdt autogordel door. 

Beschrijving 
De lifehammer is een klein zwaar hamertje met twee stalen punten. 
Met die scherpe punten kan een vlakke geharde zijruit van de auto probleemloos worden ingeslagen In het handvat is een verzonken mes ingebouwd waarmee de autogordel doorgesneden kan worden. 

Montage 
De montage is niet ingewikkeld. Een goede montageplek is, waar mogelijk, tegen de hemel van de auto, zodat bestuurder en passagier er altijd bij kunnen, ook als de auto op de kop ligt. 
Let bij het zelf monteren met de zeer scherpe naalden van de dubbele pennen en dat u geen bedrading van de auto beschadigt. 

Gordel doorsnijden 
Doe de gordel in de gleuf van het vlijmscherpe mesje, trek de lifehammer naar U toe en snijdt de gordel in een beweging door. 

Verbrijzel de zijruiten 
Pak de lifehammer niet vast als een hamer, maar pak deze in het midden vast. 
Het beste is om de ruit stuk te slaan in de hoek van de zij-ruit omdat de ruit daar het minste mee veert. 
Duw de overgebleven glasstukjes weg, met de kop van de lifehammer, zodat er ruimte ontstaat. 

Vragen: 
Waarom moeten we de zijruiten stuk slaan: 
1) De voorruit en achterruit zijn stijf in de carossierie gelijmd. 
2) De kwaliteit van het gelaagd (plastic of cellulose tussenlaag) glas en de lijm is zeer sterk. 

Het eruit trappen en/of met een krik stukslaan van de voor-en/of achterruit gaat daardoor niet meer op. 

 

 

bron: www.redned.nl

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}